Własny biznes krok po kroku
Założenie własnej działalności gospodarczej w Polsce z roku na rok jest coraz łatwiejsze. Według najnowszych badan już ponad 2 mln Polek i Polaków zdecydowało się zostać kowalem własnego losu. Jak krok po kroku założyć swój biznes i o czym należy pamiętać?
Krok 1 – CEIDG
Wraz z ewolucyjnymi, jak na polskie warunki, zmianami możemy zarejestrować swoją działalność gospodarczą bez wychodzenia z domu przez Internet. Przed zmianami należało odwiedzić urząd miasta lub gminy i wpisać się do ewidencji działalności gospodarczej, następnie w Urzędzie Statystycznym ubiegać się o REGON, aby na koniec złożyć wizytę w Urzędzie skarbowym i ZUS-ie. Dzięki Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dostępnej na platformie elektronicznej bez zbędnej zwłoki, bez oczekiwania na kolejne zgody i wpisy możemy zarejestrować nasza firmę we wszystkich wcześniej wspominanych instytucjach.
Krok 2 – Konto bankowe
W celu prowadzenia działalności na własny rachunek niezbędny jest – własny rachunek bankowy. Oznaczenie firmy, NIP i REGON to wymagane dane do założenia rachunku bankowego Twojej firmy. Prawnie wymagane jest, aby transakcje miedzy przedsiębiorstwami na kwotę powyżej 15 tys. € były dokonywane na pomocą rachunku bankowego. W praktyce lepiej, aby każde rozliczenia figurowały na Twoim firmowym koncie, co pomoże w przejrzysty sposób zarządzać finansami.
Rok 3 – Państwowa Inspekcja Pracy
Jeśli zatrudniasz pracowników, pamiętaj, aby w ciągu 3 dni zgłosić ten fakt do PIP, a także zadbać o pisemne sformułowanie zasad wynikających z przepisów bhp. Jeśli nie zatrudniasz pracowników, wystarczy spełnienie dwóch pierwszych kroków.